torsdag 7 maj 2009

Fundering...

Hej hopp på er!
Idag vart jag en sväng till Madde.
Madde frågade vad jag hade gjort under åren och jag började fundera. Vad hade jag gjort? Hm,jag har avlat barn och jobbat. Jag har varit väldigt mycket mamma. Fick ju barn tidigt,jag vart endast 19 när Ted föddes. Absolut inget jag ångrar idag att jag fick barn när jag var så ung!
Ted är i år 16 och hans bröder är 13 och 7.

En del tjejer väntar med att skaffa barn för det ska göras så mycket innan. Dom ska göra karriär,resa,gifta sig,skilja sig,bygga hus osv.

Jag har vänt på det. Jag skaffade barnen först och tar resten sen. Jag är ju inte gammal när barnen är vuxna. Dessutom behöver man ju inte vänta tills dom blir vuxna heller. Mina kottar är väldigt självgående och självständiga (givetvis behöver dom sin mamma ännu,men inte tillsyn 24 timmar/dygn) och jag har redan nu kunnat skaffa egna intressen om man säger så. Jag har börjat tänka lite mer på mej själv och börjat göra saker som jag vill göra. Sånt andra gjort innan dom skaffade barn.
Jag har ju tex påbörjat att ta mc-kort. Det är en sak som jag gör enbart för min egna skull. Det är inget jag har kunnat göra när barnen var små,dels på grund av tidsbrist samt penningbrist.
Jag har även återgått till mina tidigare "arbetstider",dvs jag har flera arbetsplatser och kan jobba olika tider. Jag är inte längre så beroende av fasta tider. Jag trivs med att variera mitt jobb och spontana tidsändringar och inhopp på olika ställen.
Plus att barnen blir "stora" av att få eget ansvar. Dom växer som personer.

Jag kom fram till att jag har inte gjort så mycket under åren som gått,men fråga gärna igen om 20 år så har jag nog gjort minst lika mycket som va alla andra i min ålder!
Kanske inte festat och partat lika häftigt och galet,för jag är ju mer mogen och mer rutinerad nu än vad dom var då dom höll på som värst... Nu är jag ju inget partymänniska i den bemärkelsen heller. Är nöjd om jag tar ett glas vin i trevligt sällskap. Visst händer det väl att man festar till det oxo,men jag springer inte ner dörrarna på krogen! Så kul är det ju inte att ligga bakis dagen efter. Äldre och visare...

Jag tror att mina barn är glada för att ha en ung mamma. Jag har lättare för att förstå ungdomarna och jag kan lätt sätta mej in i deras situation. Jag blir mer "kompis" med barnen kanske än vad en äldre mamma blir.

Livet blir vad man gör det till. Ödet styr en hel del men, lite kan du styra det själv!

9 kommentarer:

ella sa...

hihi ja du hinner ju massor när dom ej bor hemma mer;)kramis!!!

ella sa...

hih nä inte idag;)hejja dom andra!!höhö;)
kramisar.så fint ute nu bara njuter å andas luft ute.

blondiie sa...

vilken totalt underbar bakgrund och header!!! älskar den!!!

Anonym sa...

Så sant så :) Å andra sidan har jag valt o vänta, men av kanske andra orsaker (inte så mkt för att jag ska få festa ;)) t ex vågar jag inte i dagens Sverige skaffa barn om vi inte har jobb osv. Fast å andra sidan: vilket jobb är säkert IDAG?! Skulle tippa på inget...

Skrattade åt ditt uttryck "jag springer inte ner dörrarna på krogen" - så bra beskrivet! *fnissar lite på jobbet* Ha d gott, vi hörs!! :) /irina

ella sa...

ha en bra fredag nu=)kramis från ella me örat hihih;)

ella sa...

hahah söt pippa=)?nallar du på vinet;)skojjar=)ja fin fågel han e rolig=)kanske d är pappa?han sa han ska bli d å hälsa på mig=)

Linda sa...

Hej,

Nej Fredrik bor kvar fortfarande men hans ka väll ta och leta på något till sig själv nu. Vi kanske ska gå hos familjerådgivning, får se hur det blir med allt.

Allt bra med dig då?

ella sa...

hej hoppas du haft en bra helg.ush klen idag...haha blir så om man åker piratbilen..kram men nu ska ja mysa vid tvn.sol här nu på kvällen.

ella sa...

ska se spöken halva natten=)nä inga mer pirat partyn nu;)kram höres imorn